Motorreis over ‘het dak van de wereld’

De meest spectaculaire motortocht die u op deze aarde kunt maken!

Via Kathmandu in Nepal vliegen we naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Vandaar voert onze spectaculaire motortocht op de Royal Enfield 500 ons over het ‘dak van de wereld’ terug naar Nepal, een tocht van ruim 1100 kilometer.
We nemen talloze bergpassen (de hoogste bergpas is maar liefst 5220 meter hoog), genieten van onbeschrijfelijke vergezichten over de Himalaya en onze stoere motorfiets brengt ons zelfs aan de voet van ’s wereld hoogste berg, de Mt. Everest waar we een bezoek brengen aan het basiskamp vanwaar de bergbeklimmingsexpedities vertrekken.motorreis naar tibet

De motortocht
Nadat we ons visum voor Tibet hebben geregeld in Kathmandu, Nepal, vliegen we naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Hier verblijven we twee dagen om de stad te verkennen en enigszins aan de hoogte te wennen, we zitten nu tenslotte op ruim 3600 meter. Daarnaast maken we ons vertrouwd met de motorfiets. Uiteraard bezoeken we het beroemde Potala Paleis, de voormalige zetel van de Dalai Lama. De Jokhang tempel met het ervoor gelegen Bakhor plein is voor Tibetanen de meest geheiligde plek en voor ons een must, niet alleen voor de tempel maar ook voor de sfeer met zijn talloze pelgrims die de tocht rondom de tempel maken.

Dan stappen we in Lhasa op onze Royal Enfield 500 en rijden we naar het zuidwesten. Nadat we Tibets langste brug hebben overgestoken gaat het asfalt over in zand en gravelwegen. De eerste pas die we nemen, de Kamba-La (La is Tibetaans voor pas) is een uitdaging voor iedere rechtgeaarde motorrijder. Vanaf de Kamba-La heeft u uw eerste uitzicht over de machtige Himalaya en het heilige Yamdroke meer. In Gyangze bezoeken we eeuwenoude Kumbum en in Xigaze lopen we door het Tashilunpo klooster, de zetel van de Panchen Lama.

Vanaf Xigaze wordt het landschap nog indrukwekkender en vlak voor de Gyatso-La krijgt u, als het weer helder is, uw eerste glimp van de Mount Everest.

De motoren
We rijden deze tocht op de Royal Enfield 500 cc. Deze motor kent een lange historie en is een klassieke Engelse motorfiets. Al decennia lang wordt deze motorfiets ook in India gefabriceerd en wordt dat nog steeds. De motorfiets is niet alleen in India erg populair maar wordt nu ook steeds meer geëxporteerd, met name naar Engeland.

De Royal Enfield 500 is een robuuste en comfortabele motor en is plezierig om te rijden. De motor heeft vier versnellingen die bediend worden met een schakelpedaal aan de rechterkant (!), waarbij de eerste versnelling omhoog is en de rest omlaag. Met uw linkerhand koppelt u zoals u op alle motorfietsen gewend bent. Uw rechterhand bedient de voorrem en uw linkervoet de achterrem. De motorfiets is uitgerust met trommelremmen.

De maximumsnelheid van deze Royal Enfield bedraagt ongeveer 130 kilometer per uur.

De wegen in Tibet
We rijden van Lhasa naar Kathmandu over de ‘Friendship Highway’, zoals de weg genoemd wordt door de Chinese overheid in Tibet. Enerzijds is de term ‘Highway’ zeer toepasselijk want het is de hoogst gelegen weg in de wereld. Anderzijds moet u de term met een korrel zout nemen. De weg is onverhard en bestaat uit zand en gravel. De weg wordt echter zeer goed onderhouden vanwege het belang als handelsverbinding met Nepal.

In steden als Lhasa, Gyangze en Xigaze is vrij veel verkeer, daarbuiten zullen we vaak urenlang de enige verkeersdeelnemers zijn.

De weg slingert zich door het imposante landschap van de Himalaya en vrijwel dagelijks nemen we indrukwekkende passen met vele haarspelbochten, die steeds opnieuw een uitdaging vormen voor ons als motorrijder. De gemiddelde snelheid ligt echter niet erg hoog. Een gemiddelde van 40 kilometer per uur is al heel behoorlijk. Daarnaast zullen we zeer regelmatig een stop maken, de ene keer voor een fabelachtig uitzicht, dan weer voor een kop koffie.

De temperatuur en klimaat
Tibet is een woestijngebied met een gemiddelde hoogte van ruim 4000 meter. De machtige Himalaya vormt een vrijwel onoverkomelijke barriere voor de moessonregens die vanuit het zuidoosten hun regens aan de zuidzijde van de Himalaya uitstorten. Hierdoor kent Tibet een bijzonder droog klimaat en valt er jaarlijks weinig neerslag.

In de zomer ligt de temperatuur dan ook hoger dan u zou verwachten, zo tussen de 20 en 30° Celsius. Het verschil tussen zon en schaduw is echter fors. Uiteraard wordt het frisser naarmate u hoger komt en op passen als de Gyatso-La (5200 meter) is het fris.

Motorkleding
Voor deze avontuurlijke motortocht is motorkleding natuurlijk een vereiste. Een goede helm, integraal of pothelm. Een stevige, liefst ook warme motorjas en broek, en eventueel motorlaarzen. Voor degenen die liever een pothelm dragen dan een integraalhelm adviseren we dringend een motorbril aan, vanwege de wat stoffige wegen. Sommigen rijden ook graag met een stofkapje of een sjaal over mond en neus. Vanwege het hoge gehalte aan UV straling in Tibet adviseren we dringend een goede zonnebril of liever nog een gletsjerbril.

De motorrijder
U begrijpt dat deze motortocht vooral bedoeld is voor de ervaren motorrijder. U dient over een redelijke dosis stuurmanskunst te beschikken. De hoogte, de wegen en de bergpassen vormen een behoorlijke uitdaging. Hoewel we niet hard rijden, en zeer regelmatig een stop maken, zullen sommigen de tocht als behoorlijk vermoeiend ervaren.

De bagage
Tijdens onze tocht van Lhasa naar Kathmandu wordt uw bagage separaat vervoerd met de volgbus. Op uw motor is plaats voor een kleine tas met uw dagelijkse benodigdheden zoals een fototoestel, een fles water en dergelijke.

De begeleiding
Tijdens deze tocht worden we begeleid door een vrachtwagen met onderdelen voor noodreparaties en een monteur die deze uit kan voeren. Deze vrachtwagen zal voorop rijden. Als bezemwagen volgt de volgbus, met chauffeur en gids en een extra man als reserve rijder mocht een van ons een tijdlang niet willen rijden, om wat voor reden dan ook. De vrachtwagen en de volgbus staan via walkie-talkie onafgebroken met elkaar in verbinding.

Inleiding reis 

Tibet, ‘het dak van de wereld’, letterlijk het hoogst gelegen land van deze aarde. Een desolaat landschap, oneindige verlatenheid en oorverdovende stilte slechts onderbroken door het ruisen van de gebedsvlaggen op de pas en het geluid van je eigen ademhaling.

Tegen de overweldigend blauwe hemel kijk je uit over het landschap van de machtige Himalaya. Ergens kan ik me niet voorstellen dat in dit desolate landschap en onder deze barre omstandigheden mensen kunnen en willen leven. En toch, er ligt iets magisch, iets spiritueels over het landschap, iets dat ik niet kan benoemen maar dat ik tot in mijn botten voel.
‘Het is het gebrek aan zuurstof in de lucht’, zou een nuchtere Hollander op kunnen merken. Misschien, maar misschien is het meer.

Vanuit Rongphuk, een klein klooster in een verlaten vallei, kijk ik naar de Mt. Everest, met 8850 meter de hoogste berg van deze aarde. Omringd door de adembenemende grootsheid van de natuur voel ik me nietig maar tegelijkertijd zijn mijn zintuigen tot het uiterste gespannen en lijk ik aandacht te kort te komen om alles in me op te kunnen nemen.

Dit gevoel willen we u op deze reis mee laten maken.

Deze motortocht is niet alleen een tocht door het adembenemende landschap van de Himalaya, het is misschien wel de ultieme uitdaging voor de motorrijder! Een ervaring die u de rest van uw leven bij zal blijven!